KESILAPAN PENGGANDAAN KATA
Salah satu kesilapan yang sering kita lakukan semasa membuat rumusan atau ringkasan ialah pengunaan kata ganda yang kadang-kadang mengelirukan kita. Jom kita semak perkataan-perkataan di bawah ini:
A) BANYAK ORGANISASI-ORGANISASI
B) BEBERAPA ORANG PEMINAT-PEMINAT
C) SEBAHAGIAN DARIPADA PENEROKA-PENEROKA
D) DUTA BESAR-DUTA BESAR
E) ANTARA KEDUA TUGAS
F) BERBAGAI ISU-ISU
G) DAUN-DAUN KERING BERGUGURAN
F) LAMPU-LAMPU MERAH BERGANTUNGAN DI DINDING
Adakah anda perasan yang sebenarnya banyak kesalahan yang terdapat dalam senarai di atas? Persoalannya sekarang apakah kesalahan-kesalahannya dan mengapa penggunaannya salah?
Bagi contoh (A)BANYAK ORGANISASI-ORGANISASI, kesalahannya terletak pada penggunaan kata BANYAK yang telah menunjukkan maksud jamak iaitu lebih daripada satu oleh itu perkataan organisasi tidak perlu digandakan.Namun gaya penulisan boleh dipelbagaikan samada menulis BANYAK ORGANISASI atau ORGANISASI-ORGANISASI.Begitu juga yang terjadi kepada (B) dan (C). BEBERAPA ORANG PEMNAT-PEMINAT menjadi BEBERAPA ORANG PEMINAT dan SEBAHAGIAN DARIPADA PENEROKA-PENEROKA menjadi SEBAHAGIAN DARIPADA PENEROKA
Contoh (D) pula melibatkan kata majmuk, yang apabila digandakan hanya unsur pertama kata yang digandakan iaitu DUTA, maka pembetulannya menjadi DUTA-DUTA BESAR.
Perkataan ANTARA KEDUA TUGAS pula salah dari pengunaan perkataan KEDUA yang merujuk kepada kedudukan tempat , maka untuk merujuk maksud kesemuanya maka perkataan KEDUA perlu digandakan.Oleh itu, pembetulan bagi kesalahan ini ialah ANTARA KEDUA-DUA TUGAS.
Perkataan BERBAGAI juga tidak boleh berdiri sendiri bagi menunjukkan maksud perkataan jamak. Oleh itu, perkataan tersebut perlu digandakan menjadi BERBAGAI-BAGAI atau PELBAGAI. Apabila unsur kata yang pertama membawa maksud jamak unsur kedua tidak perlu digandakan.Kesimpulannya pembetulan bagi perkataan (F) boleh ditulis menjadi PELBAGAI ISU atau BERBAGAI-BAGAI ISU.
Apakah pula kesalahan bagi (G) dan (H)? Maksud perkataan BERGUGURAN dan BERGANTUNGAN membawa maksud menyaling.Oleh itu, kata nama dalam frasa tersebut tidak perlu digandakan. Kesimpulannya , pembetulan bagi contoh ini ialah DAUN KERING BERGUGURAN dan LAMPU MERAH BERGANTUNGAN DI DINDING.
Diharap agar penjelasan yang diberikan mampu menjana kefahaman pelajar-pelajar kerana :
"ROSAK BANGSA KERANA BAHASA,agar MELAYU TAK LAPUK DEK HUJAN, TAK LEKANG DEK PANAS"
PENGGUNAAN KATA
DALAM , DI DALAM, ATAS, DI ATAS, ANTARA DAN DI ANTARA
Contoh Ayat:-,
1. a) Tiga orang terbunuh dalam kemalangan itu.
Mengapa kita menggunakan dalam kerana kemalangan memberi maksud abstrak.
2. b) Ibu menyimpan semua barang kemas di dalam peti
Mengapa kita menggunakan di dalam kerana peti memberi maksud konkrit.
3. c) Dia menerima pujian daripada pengetua atas kejayaannya mendapat 8A dalam PMR.
Mengapa kita menggunakan atas kerana kejayaan memberi maksud abstrak.
5. d) Buku saya masih di atas almari.
Mengapa kita menggunakan di atas kerana almari memberi maksud konkrit.
6. e) Pergaduhan itu berlaku antara dua buah kumpulan haram di pekan itu
Mengapa kita menggunakan antara kerana dua buah kumpulan memberi maksud kalangan.
7. f) Rumah saya terletak di antara sebuah bukit dan sebatang sungai.
Mengapa kita menggunakan diantara kerana sebuah bukit dan sebatang sungai memberi maksud
jarak.
KESIMPULANNYA:
- dalam + abstrak
- di dalam + konkrit/tempat
- atas + abstrak
- di atas + konkrit/tempat
- antara + (kalangan)
- di antara + (jarak)
"Buah akal ialah ilmu pengetahuan,buah jiwa adalahiman dan buah fizikal ialah kemajuan”
15 Perkataan Bahasa Melayu Yang Bersambung:-
SURUHANJAYA
WARGANEGARA
MANAKALA
ADAKALA
KAKITANGAN
KADANGKALA
TANGGUNGJAWAB
PESURUHJAYA
KERJASAMA
OLAHRAGA
SUKARELA
PERIKEMANUSIAAN
ANTARABANGSA
JAWATANKUASA
TANDATANGAN
"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."
IMBUHAN ‘meN-...-kan’ DAN ‘meN-...-i’
Imbuhan apitan meN-, meN-...-kan dan meN-...-i
akan membentuk kata kerja transitif yang memerlukan objek atau penyambut sebagai unsur
predikatnya.
1. Kata Kerja apitan
‘meN-...-kan’ dan ‘meN-‘
meN-...-kan = 2
objek (objek tepat dan objek sipi)
meN- = 1
objek dan frasa keterangan
contoh: Pah Tijah
membuatkan [Pak Mansor] [secawan kopi]
objek tepat objek sipi
Pah Tijah membuat [secawan
kopi] untuk Pak Mansor.
Objek tepat
frasa keterangan
Imbuhan
meN-...-kan
|
Imbuhan
meN-
|
Naseer mencarikan Pak Zul
akar Tongkat Ali.
|
Naseer mencari akar
Tongkat Ali untuk Pak Zul
|
Ibu memasakkan bapa bubur
kacang.
|
Ibu memasak bubur kacang
untuk bapa.
|
Nazimah menjahitkan Hanif
sehelai baju.
|
Nazimah menjahit sehelai
baju untuk Hanif.
|
Min membelikan Syarifah
senashkah majalah.
|
Min membeli senashkah
majalah untuk Syarifah.
|
Kekecualian:
Terdapat kekecualian bagi rumus di atas bagi kata dasar beri dan ajar yang menerima imbuhan apitan meN-...-kan dan meN-
Contoh: Kakak
memberikan segelas air [kepada adik.]
Objek frasa keterangan
Kakak memberi adik [segelas air.]
Objek tepat objek sipi
Kakak
mengajarkan Matematik kepada adik.
Kakak
mengajar adik Matematik.
2. Kata kerja meN-...- kan
dan meN-...-i dari segi kedudukan objek tepat dan objek sipi.
- Kedua-dua jenis imbuhan ini boleh
digabungkan dengan kata dasar yang sama.
- meN-...-kan akan diikuti oleh objek tidak bernyawa (benda)
- imbuhan meN-...-i pula akan menerima 2 objek
(objek tepat [objek bernyawa] dan objek sipi)
Contoh: Baginda mengurniakan [hadiah] kepada pembesar
istana itu.
KKT Objek
Frasa keterangan
Baginda mengurniai [pembesar
istana itu] [hadiah].
KKT objek tepat objek sipi
Imbuhan
meN-...-kan
|
Imbuhan
meN-...-i
|
Puan Zu menghidangkan ayam
goreng kepada kami.
|
Puan Zu menghidangi kami
ayam goreng.
|
Sultan Kedah menganugerahkan
bintang kehormatan kepada Perdana Menteri.
|
Sultan Kedah menganugerahi
Perdana Menteri bintang kehormatan.
|
Ketua kampung menghadiahkan
basikal kepada murid miskin.
|
Ketua kampung menghadiahi
murid miskin sebuah basikal.
|
3. Kata kerja meN-...-kan dan
meN-...-i dari sudut makna (semantik).
Dari
segi semantik iaitu makna,
perkataan dasar yang bergabung dengan imbuhan meN-...-kan atau meN-...-i juga membawa pengertian makna yang tidak sama. Oleh itu, rumus-rumus yang
diterangkan di atas tidak boleh digunakan untuk kata dasar yang tidak sama dari
segi makna apabila bergabung dengan imbuhan meN-...-kan dan meN-...-i. Contoh
perkataan-perkataan itu adalah seperti yang berikut ini.
Kata
dasar
|
Imbuhan
apitan: meN-...-kan dan meN-...-i
|
turun
|
menurunkan – menuruni
|
masuk
|
memasukkan – memasuki
|
serta
|
menyertakan – menyertai
|
kahwin
|
mengahwinkan – mengahwini
|
jalan
|
menjalankan – menjalani
|
naik
|
menaikkan - menaiki
|
Contoh ayat:
Pemandu teksi itu
menurunkan penumpang di hadapan bangunan itu. (menyuruh penumpang
turun)
Bas yang sarat dengan penumpang itu menuruni jalan yang curam itu dengan lajunya. (turun melalui
jalan yang curam).
- Ibu memasukkan garam secukup rasa ke dalam gulai ayam itu. (membawa masuk garam, mengisi garam)
Siti
akan memasuki acara lumba
lari 100 meter. (mengambil bahagian dalam
acara lumba lari)
- Bapa menyertakan wang tunai bersama-sama dengan surat itu. (mengirimkan wang tunai bersama-sama,
mengembarkan wang tunai bersama-sama)
Murid-murid
itu akan menyertai acara
larian maraton di Kuala Lumpur. (mengikut
serta, mengikuti acara larian).
- Pak Abu hendak mengahwinkan anak
perempuannya dengan anak orang kaya itu. (menjadikan anaknya berkahwin)
Pak
Abu mengahwini janda muda itu
setelah isterinya meninggal dunia. (berkahwin
dengan janda muda)
- Para doktor bertungkus
lumus menjalankan
pembedahan itu. (melaksanakan
pembedahan)
Pak
Hassan telah selamat menjalani
pembedahan jantung di Institut Jantung Negara. (mengalami atau melalui pembedahan jantung).
- Ahli Pengakap itu menaikkan bendera Malaysia
semasa perhimpunan sekolah. (menjadikan
bendera naik)
Beberapa
orang murid berebut-rebut untuk menaiki
bas yang penuh dengan penumpang itu. (naik
bas)
No comments:
Post a Comment